Vennlig adkomst og passasje, mindre kjøring og parkering

Ikke et kjempeproblem. Men trolig en enkel og rimelig sak å forbedre skilting ved hyttefeltet, slik at feil-kjøring og feil-parkering reduseres betraktelig.

Skiltingen ved avkjøringen er i hovedsak reklame.
Også det vanlige veiskiltet inneholder vel mest reklame.

Kvikkfiks oppsummert

Det kan være nyttig å være tydelig på at dette er et ferdig utviklet, bebygd og bebodd hyttefelt, og ikke et øde grave-område. Nøyaktig hvilke skilter som skal opp og ned, og utforming og tekst på disse, kan jo bli en egen prat i hyttevelforeningen.
Kan være lurt å få sagt allerede ved avkjøringen:

  1. Navn på hyttefeltet.
  2. At dette er en blindvei helt uten parkeringsmulighet.

Pkt 1 kan løses i dette fallet med nytt liknende skilt uten salgs-informasjon blandet inn. Selvfølgelig må grunneier få lov til reklamere litt. Men det er kanskje på tide å gjøre dette med eget skilt for stedsnavn, og andre får gjøre annonsering separat?

Pkt 2 er enkelt å hevde, for i dette fallet finnes det absolutt ingen gjesteparkeringer eller lommer å sette bilen på.

Hva skjedde sist sommer

Vi la merke til tiltakende trafikk inn til enden av Grønolslie, både av de som så ut til å være overrasket over at de ikke kom seg videre, og de som vil parkere for å fiske eller gå tur.

Selvfølgelig synes jeg vi skal ønske alle turgåere velkomne på vei forbi. Samme med de få fiskerne som går opp langs elva. Men det er ikke en menneskerett å parkere hvor som helst. Det er en ok ting å redusere kjøring, spesielt når man likevel skal gå tur.

Det er heller ikke mulig å parkere i Grønolslie uten å være til hinder, eller kjøre ulovlig ut i naturen. (jaja, nedi grøfta er vel teknisk mulig et par steder)
Reguleringsplanen er klar på at parkering skal skje på opparbeidet plass på hyttetomtene. Ikke engang utbygger kan lage parkeringsplasser med gjeldende reguleringsplan, så ingen kan hevde å ha fått "spesialtillatelse". (utenom selvfølgelig, service på vei/vann/avløp/el)

Pga snøbrøyting og liknende behov for å snu innerst på området, så ble den lille planregulerte snu-hammeren ved nederste vei fullført i år. Dette har ikke bare vært en suksess, det ser ut til at stadig flere har parkert her inne. Jeg mener å ha sett omtrent 15 tilfeller av feilparkering ved nederste vei de gangene vi har vært oppover i sommer og høst, og tilsvarende 2-3 tilfeller ved øverste vei.

En av "fiskebilene" parkert på snu-hammeren. Ingen parkering regulert her, tett innpå utsikten til tre hytter.
Mange fiskere liker å kjøre helt fram, men vi vet det er sunt med en kort spasertur.
Har malt et midlertidig skilt på kumlokket. Fungerte til en viss grad, for biler med norsk registrering.

Problem egentlig?

Jeg har ikke sett tegn til at det er annet enn "skikkelige folk" som har kjørt inn og eventuelt parkert. Kunne virke som det ikke dreide seg om drevne fiskere, men noen som hadde spurt om parkering vet kjøpt fiskekort etc.

Uansett synes jeg det er fint om også andre legger litt merke til om de som kjører til hytteområdet virker å ha et "legitimt" ærend. Det hele blir litt vanskeligere om stadig flere etter hvert skulle få for vane å parkere i Grønolslie.

Hjelp til turgåere

For gående er det kanskje ikke behov for skilt i overskuelig framtid, og det er neppe hyttevelets oppgave i utgangspunktet.

De som gå tur til Grønolshøvda/Blåhøvda er kanskje gjester hos Grønolen eller kommer fra Raudals-hyttene og bare vet at de skal gå øvre vei og deretter traktorveien et stykke.

Nederst skulle det i utgangspunktet være veldig enkelt. Jeg tror aldri det har vært problematisk å parkere ved brua. Og derfra er det 900m å spasere langs elva til nord-enden av Grønolslie.

En perle av et turtips

Det kan se ut som det ikke er sti langs elva. Men her må en utfordre forutinntatthet og bare gå, klin inntil elva. Hvis du synes det blir litt mye kratt så går du ikke nær nok vannkanten, hvor det er mye mindre kratt og stort sett sti/dyretråkk. Hele veien fra Beitohølen og ned til brua er det bare totalt 40-50 meter hvor du må 5-10 meter bort fra elva. Utrolig flott er det også.

Stort sett er det sjelden det er særlig bløtt langs elva. Har man ikke sko slik at det går an å starte fra brua og gå langs elva, så blir det uansett ikke lettere å starte på myra innerst i Grønolslie.

Ta vare på stien

Det vi helt enkelt kan gjøre for å hjelpe turgåere, er å passe på at stien nær elva ikke ødelegges, og holdes åpen.

Si fra til ryddehjelpen at man ikke skal legge hauger av hugstavfall på stien!
Stien er ikke veldig tydelig alltid, så det er greit å være oppmerksom på hvor den går langs elva.

Ikke den største, men turgåere måtte klatre over.

For øvrig ryddet jeg bort denne haugen - se gjerne egen post om revegetering etter fjerning av kvisthaug.

Her er alt helt flatet ut igjen ned til jorda og stien går seg vel til mens det vokser opp.

Og som ellers bør vi si tydelig fra til de som tenker å ta tunge kjøretøy over myr og bekk. Ved opprinnelig hugging og ble det kjørt langsetter stien i bildet nedenfor, og bekken ble presset ut i bredden.

Bekken kan nok fikses, men mye jobb. Bare til hinder når det er en del vann.